Ikšķilei dāvina mācību spēli „Mobility”

Austriešu zinātnieks  Klaus Renoldners 8. jūlijā Ikšķiles pārmaiņu pilsētas iniciatīvai uzdāvināja sevis izveidoto spēli „Mobility” (no angļu val. kustīgums / pārvietošanās). Spēle izveidota balstoties uz savu personīgo pieredzi, kā, mainot ikdienas pārvietošanās veidus, var samazināt CO2 emisijas, uzlabot veselību un ietaupīt naudu.

„Mobility” ir izglītojoša spēle, kas ļauj rast radošus un videi draudzīgus risinājumus ikdienas transporta jautājumiem. Spēlētāji strādā komandās, lai izdomātu vislabākos pārvietošanās veidus ar zemākajām CO2 emisijām konkrētām dzīves situācijām, kas ir vienādas abām komandām. Situācijas var izdomāt arī dalībnieki paši, pielāgojot tos konkrētās apdzīvotās vietas apstākļiem. Protams, uzvar tā komanda, kas sasniegusi vislabākos rezultātus CO2 emisiju samazināšanas jomā. Liela loma spēlē ir arī diskusijām par iespējamajiem risinājumiem, tāpēc spēlei parasti jāvelta apmēram 2 stundas laika.Tehniski spēle sastāv no vairākiem dažādu izmēru kubiem, kas ataino konkrētu daudzumu klimata mainošo gāzu emisiju no 1 kg līdz 1 tonnai. Savukārt uz kuba skaldnēm ir kilometru skaits, ko var nobraukt izmantojot lidmašīnu, automašīnu, hibrīdauto, vilcienu, divriteni utt. līdz ir sasniegts attiecīgais CO2 daudzums.
Spēle ir guvusi apbalvojumus Austrijā un Vācijā.

Spēles autors Klaus Renoldners strādā par ģimenes ārstu ciematā, kas atrodas 100 km no galvaspilsētas Vīnes. Līdz pat 1996. gadam Klaus ik gadu darba un personīgās darīšanās nobraucis 30`000 km ar automašīnu. Pieaugot izpratnei par siltumnīcefekta gāzu ietekmi uz klimata pārmaiņām, ārsts sācis domāt par to, kā samazināt fosilās enerģijas izmantošanu savā dzīvē, un pakāpeniski pārgājis uz divriteņa izmantošanu. Sākumā tikai brīvdienās vai arī ne tik steidzamām mājas vizītēm, vēlāk arī 19 km līdz dzelzceļa stacijai, kad ar vilcienu jābrauc uz Vīni. Tādējādi laika gaitā Klausam izdevis mainīt savus pārvietošanās paradumus tā, ka vairāk nekā 90% no ikgadējiem 30`000 km tiek veikti neizmantojot automašīnu, kas šobrīd nomainīta pret hibrīdauto. Tagad 14`000 km ārsts veic ar divriteni, 14`000 km ar vilcienu un 2000 km ar automašīnu (galvenokārt steidzamiem klientu izsaukumiem).

14`000 km ar riteni gadā nozīmē aptuveni 2 stundu brauciena dienā (1,5 h vairāk nekā izmantojot auto), kas esot ļoti veselīgi un aizstāj vajadzību pēc sporta kluba apmeklēšanas ik dienu. Turklāt iekļauts arī laiks atpūtai. Vilcienā pavadītais laiks arī nav zudis, ja izmantots lasīšanai vai atpūtai. Tā kā divriteni Klaus ņem līdzi vilcienā, pēc nonākšanas galā (Vīnē) nav nepieciešamības saukt taksometru, savukārt pats brauciens ir patīkama pārmaiņa pēc ilgās sēdēšanas vilcienā.

Saskaņā ar zinātnieku datiem, viena kilometra brauciens ar divriteni rada 1 g CO2 emisiju, bet ar automašīnu – 248 g. Līdz ar to Klausam izdevis samazināt savas ikgadējās CO2 emisijas transportam no 7,5 tonnām uz mazāk nekā 1 tonnu, kas ir ievērojams panākums klimata saudzēšanas jomā.

Braukšana ar vilcienu un divriteni ir lētāka nekā ar automašīnu, tādējādi ārsts ik gadu ietaupa vairāk nekā 6000 eiro, kurus iegulda savas mājas siltināšanai, saules kolektoru uzstādīšanai un citām atjaunojamās enerģijas tehnoloģijām.

Saskaņā ar Klausa aprēķiniem automašīnu īpašniekiem pietiktu samazināt braukšanas attālumu par 4500 km, kas ir trešā daļa no gada nobraukuma Austrijā, lai ietaupītu 1000 eiro gadā. Ja šo naudu cilvēki investētu atjaunojamo energoresursu projektos, CO2 emisijas Eiropas mērogā tiktu būtiski samazinātas.

Sīkāk par Klausu Renoldneru un viņa darbību skatīt www.en.renoldner.eu

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: